ТРЕНІНГ " Обираємо здоровий спосіб життя"

 ТРЕНІНГ " Обираємо здоровий спосіб життя".

Мета:Відпрацювання навичок мотивування та адвокації здорового   способу життя, постановки та досягнення мети, усвідомлення важливих життєвих принципів.
Обладнання і матеріали:  Папір, олівці, фломастери, маркери,  ножиці, скотч, клей м’яч, наполовину наповнена во склянка, терези з шальками.
Зворотний зв'язок,актуалізація теми.
1.Привітання учнів.
2.Продовжіть фразу : " Я вирішив (ла) розвивати життєву навичку …"
3.Називаємо тему і завдання тренінгу :" На цьому тренінгу ми проаналізуємо
 вигоди здорового способу життя, дізнаємося про деякі важливі життєві принципи і розвиватимемо навички постановки і досягнення мети.
Стартові завдання:
1.Мозковий штурм або в режимі запитання - відповіді: 
•        Як ви думаєте, чи багато людей чули про здоровий спосіб життя?
•        Чи всі  вони ведуть здоровий спосіб життя?
•        Чому ? ( причини: " їм не вистачає часу"," вони не розуміють, для чого це їм потрібно").
 2.Підготовлені волонтери розігрують сценку про невдаху-лісоруба.
 Запитання для обговорення:
•        Чи варто цьому чоловікові тратити час, щоб заточити пилку?
•        Чи допоможе це швидше спиляти дерево?
•        Чи варто людям витрачати час на ЗСЖ?
Підсумок
Той, хто веде ЗСЖ, робить вигідну інвестицію у своє майбутнє.
Він  витрачає час на фізичні вправи, приготування корисних страв,
розбудову стосунків. Але завдяки цьому виконує більший обсяг роботи за коротший час  і отримує додатковий  "прибуток"- міцне здоров'я, хороший
настрій,вірних друзів, відчуття повноти життя та успіх.
Блок 1. Вигоди здорового способу життя.
Слово вчителя :" Свідомий вибір на користь здорового способу життя потребує  глибокого розуміння його переваг.
Сьогодні на нашому тренінгу присутні гості : лікар – терапевт районної лікарні – Зраєнко Ж.В., працівник відділу в справах сім' та молоді –
Яценко О.М.
Надаємо  слово Зраєнко Ж.В., яка допоможе всім присутнім глибше
зрозуміти переваги здорового способу життя.
Уявіть, що ви працюєте на телебаченні і вам треба підготувати рекламні ролики про переваги здорового способу життя".
1.Об'єднайтесь у 4 групи (дієтологи, тренери, гігієністи, психологи).
2.Напишіть сценарії та зіграйте рекламні ролики про вигоди від :
група 1 : раціонального харчування;
група 2 : фізичних вправ;
група 3 : особистої гігієни;
група 4: повноцінного відпочинку.
  3.Презентації груп, обговорення.
Блок 2.Життєві принципи , сприятливі для здоров'я
Міні-лекція, демонстрація: " На уроках фізики вивчають закони природи.
Наприклад, якщо підкинути м’яч , він завдяки силі тяжіння обов’язково впаде на землю.( продемонструйте).Закони природи незмінні.
Людська поведінка також підпорядкована певним закономірностям. – принципам.Вони діють майже як закони: якщо дотримуєшся їх , на тебе чекає успіх, якщо порушуєш – невдачі. Однак, на відміну від законів природи, людина сама обирає, дотримуватися принципів чи ні.
Один кінорежисер слушно зауважив : " Принципи не можна розробити, можна лише розбитися об них".
Існує кілька важливих життєвих принципів, сприятливих для здоров'я : принцип керманича, принцип оптимізму, принцип "золотої середини", принцип "бери і давай".
•        Принцип керманича можна продемонструвати метафорою керманич і пасажир або колода і риба ( колоду несе течія, а риба пливе, куди захоче)
•        Принцип оптимізму – склянкою води: наполовину повна чи наполовину порожня?
•        Принцип "золотої середини"- за допомогою терезів.
•        Принцип " бери і давай"- притчею про два моря.
 Руханка " Вище голови не стрибнеш".
Учням пропонують взяти стікер і підстрибнувши якнайвище , наклеїти його на стіну. Потім узяти другий стікер і постаратися наклеїти його ще вище. Так робити доти, доки вдається поліпшувати попередній результат.
Запитання для обговорення:
•        Чи всі приклеїли стікери на однаковій висоті ?( Ні)
•        Чому ? ( кожен має різей можливості)
•        Після якого стікера вже не вдавалося поліпшити результати?
 ( зазвичай після третього чи четвертого)
•        Який висновок можна зробити  з цієї вправи? ( треба ставити перед собою конкретні цілі, яких можна досягти).
Підсумкове завдання, завершення тренінгу.
1.Вправа " Дотягнутись до зірок".
Учням пропонуємо стати в коло, заплющити очі, тричі глибоко вдихнути і видихнути. Відтак уявити над собою зоряне небо, підвести голову і роздивитися на ньому яскраву зірку, яка символізує заповітну мрію.
Розплющити очі, простягнути руки якнайвище, " зняти" зірку з неба і " сховати її у своєму серці.
Висновок: " Не відмовляйтеся від своїх мрій, йдіть до них крок за кроком".
2.Підводяться підсумки тренінгу. Учні дають відповіді на запитання : " Що Вам найбільше сподобалося на тренінгу?"


 ТРЕНІНГ " ХТО Я ТАКИЙ?
Мета: опанувати навички практичного самопізнання, сформувати та розвинути настанови на самопізнання та самоусвідомлення
Тренінг самоусвідомлення розрахований на одне заняття, для учнів 9-11 -х класів.
Пам'ятка вчителя
Сукупність психічних процесів, за допомогою яких індивід усвідомлює себе як суб'єкта діяль­ності, називається самосвідомістю, а уявлення індивіда про самого себе складаються в «Я-образ». Та це уявлення далеко не завжди адекватне. Мотивація людини щодо своєї поведінки далеко не завжди відображає її спонукання та дії. Самопізнання не дане безпосередньо в переживаннях, а є наслідком пізнання, для якого потрібне усвідомлення ре­альної зумовленості своїх пережи­дань.
Самосвідомість не споконвічна даність, властива людині, а продукт розвитку. Із набуттям життєвого досвіду перед людиною не тільки розкриваються нові сторони буття й відбувається переосмислення цінностей. Цей процес переосмислення, що проходить крізь усе життя людини, утворить найзагадковішу і найголовнішу суть її внутрішньої істоти, що визначає мотиви діяльності та внутрішній зміст тих завдань, які вона вирішує в житті.
Розвиток самосвідомості в підлітковому    й    ранньому юнацькому віці настільки яскравий і наочний, що його характеристика й оцінювання значення для формування особистості в ці періоди практично єдині в дослідників різних шкіл і напрямів.
Зростання самосвідомості та інтересу до власного. «Я» в підлітків грунтується на процесах статевого та фізичного розвитку, що водночас є соціальними символами, ознаками подорослішання і змужніння, на які звертають увагу і за якими пильно стежать інші, дорослі й однолітки. Будь-яка зміна життєвого становища людини в суспільному, трудово­му, особистому житті не тільки змінює діяльність людини, а й ставлення до себе як до діяча, як до суб'єкта цього становища. Тож самоусвідомлення - це роздуми про себе.
Теорія самоусвідомлення складається з того, що, коли люди зосереджують свою увагу на собі, то вони оцінюють та по­рівнюють свою поведінку зі свої­ми внутрішніми стандартами та цінностями.
Теорія само сприйняття показує нам, що, коли наші настанови та почуття не визначені та двосторонні, ми дізнаємося про свій стан, спостерігаючи за своєю поведінкою та ситуацією, у якій він виявляється.
Ефект переоцінювання відбу­вається за обставин, за яких лю­дям здається, що їхня, поведінка зумовлена зовнішніми чинниками, при цьому недооцінюючи рівень зумовленості своєї поведінки внутрішніми мотивами.
«Я-концепція» - зміст «Я», тобто наші знання про те, хто ми такі.




Вправа І. «Самопрезентація»
Призначення: формування настанов на виявлення позитивних особистих якостей.
Усім пропонується презентувати свою особистість із наголосом на тих якостях, що властиві тільки конкретній людині.
Вправа 2. «Чарівна рука»
Призначення: формування адекватної реакції під час оцінювання особистості іншими людьми.
Кожен учасник тренінгу на аркуші паперу пише своє ім'я, потім обводить долоню олівцем або ручкою. На кожному пальці пропонується написати свої якості. Далі «долоні» передаються колом, інші учасники поміж пальців пишуть свою думку. Наприкінці вправи все зачитується та обговорюється, хто що нового дізнався про себе.
Вправа 3. «Сходи»
Призначення: формування адекватної самооцінки.
Учасникам пропонується на­малювати на аркуші 10 сходинок, потім на будь-якій намалювати умовну людину. Сходинка, на якій розташована «людина», — рівень самооцінки.
Роз'яснення: від 1 до 5 сходинки — самооцінка занижена; від 5 до 8 — оптимальна; від 8 до 10 — завищена.
Вправа 4. «Динозаврик»
Призначення: глибше усвідомлення особистісного існування на основі елементів психоаналізу.
  Учасникам дається інструкція, що їхні руки - динозаврики, і пропонується трохи погратися (близько хвилини), потім треба визначити, де в динозавриків голови.
Роз'яснення: великий палець - людина-оптиміст, упевнена; указівний палець - людині при­таманні лідерські якості, людина-керівник; середній палець свідчить про схильність людини до глибинного аналізу та логіки; без­іменний палець (як правило, його ніхто не показує) свідчить про велику психічну травму людини; мізинець показують люди, у яких є комунікативні проблеми; інші частини руки свідчать, що люди­на творча.
Вправа 5.«Шаблон»
Призначення: уміння аналізувати свої підсвідомі прагнення та мотивації; розвиток творчих здібностей.
Учасникам показують шаблон (див. нижче рисунок), на якому за 5 хв слід (бажано) намалювати не менше 40 фігур та предметів. Підраховуючи фігури й предмети (якщо є хоча б 16 та 2/3 мають одну специфіку), визначають зорієнтованість у прагненнях людини: людина — людина, людина — тварина, людина — техніка.
Вправа 6. «М'яка посадка»
Призначення: усвідомлення ставлення до життя та думок щодо того, що від нього можна чекати.
Учасникам зачитують інструкцію:«Ви повільно приземлюєтеся з парашутом. До землі ще далеко, але ви її бачите, як на долоні. Що ви бачите: а) галявину із травами та квітами? б) ландшафт зі скель? в) жадібних хижаків? г) повільну річку?».
Роз'яснення: а) людина-оптиміст; б) завищений рівень песимізму поруч із заниженою самооцінкою; в) людина, готова до життєвих негараздів, які їй подобаються; г) людина сприймає на­вколишній світ таким, яким він є, та вирішує свої проблеми поступово.
Вправа 7. «Психогеометричний тест»
Призначення: можливість визначити домінуючі риси характеру та особливості поведінки.
Учасникам пропонується намалювати п’ять фігур у тому порядку, який їм подобається: квадрат, прямокутник, трикутник, коло, зигзаг.
Роз’яснення: квадрат – людина виконавець, акуратна  та педантична; прямокутник – людина наразі має велику психологічну травму; трикутник – людина лідер, керівник; коло – людина має добре розвинені комунікативні якості; зигзаг – людина творча.
Вправа 8.«Мої бажання»
Призначення: вироблення навичок структурування власних бажань.
Учасникам пропонується (бажано) написати за 10 хв. не менше 70 бажань, які не зачитуються, потім завдяки градації (1 рік, 3 роки, 10 років) визначаються, пріоритетні та другорядні.
Вправа 9. «Асоціації»
Призначення: формування навичок самоаналізу, саморозуміння, самокритики.
Учасникам пропонується засоціювати себе зусібіч, провести паралелі із: твариною, предметом побуту. Потім триває обговорення й акцентування уваги на якостях вищеназваних асоціацій.
Вправа 10. «Мозковий «Якості людини»
Призначення: виявлення уявлення про якості власного ідеалу та про реальні якості.
Учасникам зачитуються 20 якостей людини, потім пропонується проаналізувати та проградуювати за 20-бальною шкалою (пріоритетні-другорядні) у варіантах: властивих конкретній людині та ідеальній. Далі кожен пояснює свою думку щодо свого вибору, триває колективне обговорення.
Якості: поступливість, сміливість, запальність, терпеливість, знервованість, пасивність, активність, холодність, ентузіазм, обережність, примхливість, повільність, енергійність, життєрадісність, невпевненість, розсудливість, упертість, легковажність, відповідальність, сором'язливість.
Вправа 11. «Валіза в дорогу»
 Призначення: удосконалення комунікативної культури, вироблення навичок планування майбутнього.
Учасникам пропонується поділитися своїми планами в подальшому майбутньому на основі отриманих даних під час заняття.
Групова рефлексія: по колу кожен висловлює свою думку з приводу заняття.

Немає коментарів:

Дописати коментар