Виховання у школі


Громадянське виховання - це процес формування громадянськості як інтегрованої якості особистості, що дає людині можливість відчути себе морально, соціально, політично і юридично дієздатною та захищеною.

Громадянськість - реальна можливість втілення в життя сукупності соціальних, політичних і громадянських прав особистості, її інтеграція в культурні й соціальні структури суспільства.

Метою громадянського виховання є формування свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людини з притаманними особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства.

ЗМІСТ ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ:
• розвиток патріотизму,
• розвиток національної самосвідомості громадян,
• культура міжетнічних відносин,
• розвиток планетарної самосвідомості,
• розвиток правосвідомості,
• розвиток політичної культури,
• дбайливе ставлення до природи,
• формування моральності особистості,
• формування культури поведінки особистості,
• розвиток мотивації до праці.


Традиції громадянського виховання  учнів
у системі виховної роботи школи-родини


 Процес виховання відігріє провідну роль у нашій школі. Це цілий комплекс, який охоплює родинне, моральне, екологічне, естетичне, патріотичне й інші напрямки виховання особистості школяра. 
Наша школа покликана стати тим місцем, де буде духовно збагачуватись кожен учасник навчально – виховного процесу, де буде формуватись громадянська зрілість і особиста відповідальність за свій вклад у національно – культурне відродження України, у розбудову держави. Прагнення  виховати громадянина України саме на відродженні національних традицій, використовуючи свій власний національний досвід, визначило стратегію розвитку нашої школи як української національної школи-родини.

У школі створена система виховної роботи, що забезпечує успішне розв'язання завдань національного виховання. Учителі школи використовують у своїй практиці всі компоненти навчально-виховної мудрості нашого народу: родинознавство, педагогіку народного календаря, козацьку педагогіку, українознавство.
У нашій школі зародилося багато традицій, і ми разом з батьками плекаємо і підтримуємо ці традиції, проводячи заходи не заради заходів, а виходячи з концепції нашого навчального закладу.
Однією з кращих таких традицій стало щорічне проведення спільно з батьками Тижня сім’ї, який включає цикл заходів, зокрема організацію виставок «Родинне дерево», «Діти-квіти», «Сімейний альбом», виставку родинної творчості «Таланти нашої родини», презентації «Моя сім’я», а завершується тиждень великим святом – фестивалем родинної творчості «Співуча родина».
Виховуючи справжнього громадянина України, патріота, інноваційну особистість, сучасну розвинену людину, відкриту новому досвіду, ми не забуваємо про виховання звичайних моральних якостей, про почуття обов’язку, шанобливого ставлення до свого минулого, історії і культури рідного краю. Це наштовхнуло нас на необхідність створення у школі музею української родини.
 
Музей було створено спільними зусиллями вчителів, учнів та батьків, він став справжнім  центром родинного виховання. У ньому зберігаються зразки українського національного одягу, предмети побуту, декоративно – прикладного мистецтва, матеріали з історії рідного міста, школи, виставка творчих робіт школярів та батьків. На базі музею учнями проводиться велика пошукова робота за темами “Мій родовід”, “Мати – берегиня роду”, “Хата моя, біла хата”, “Домашні обереги”, “Обрядові свята”, “Генії української нації” та інші. Зібрані матеріали зберігаються у музеї і широко використовуються вчителями на уроках та позакласних заходах.
На базі музею проходять такі шкільні заходи, як конкурс юних поетів, відкриття конкурсу «Патріот», зустрічі з ветеранами ВВв, виставки робіт майстринь-вишивальниць нашого краю та виставки родинної творчості «Світ моїх захоплень», де представляють свої роботи учні і батьки, тимчасові виставки до святкових дат, різноманітні екскурсії для учнів, батьків та гостей нашої школи.
Серед різних форм виховної роботи у школі стали традиційними відзначення календарно-обрядових та державних свят («Різдвяно-новорічні передзвони», Великдень, «Осінній ярмарок», Шевченківські дні, День української писемності та мови,  «Збережемо пам'ять про подвиг» та ін. )


Вирішенню основних завдань школи-родини сприяє проектна діяльність, яка широко застосовується і на уроках, і в позакласній роботі. Загальношкільними були проекти зі створення шкільного зимового саду «Перетворимо школу на квітучий сад» та «Сім `я і школа - єдина родина». У школі також реалізовано проекти «Моя родина - Україна» (результат -  вишивана карта України та вишиті орнаменти, які прикрасили шкільний інтер’єр), «Моє Придніпров`я»  (створення «Вишиваного атласу Дніпропетровщини»), «Створи собі вишиванку».  Учні школи - активні учасники і неодноразові переможці Суспільної акції школярів України «Громадянин», де представляли свої проекти «Чиста вода – здорове життя», «Курінню – ні!». А проекти «Перетворимо школу на квітучий сад», «Сім’я і школа – єдина родина», «Подаруй дітям радість спілкування» стали переможцями цієї акції у різні роки.

           У школі діє дитяча організація «Джерельце», яка спрямовує свої зусилля на вирішення проблем, що існують у класах, школі, громаді, на добрі й корисні справи, розвиток здібностей кожного учня, вивчення історії рідного краю на кращих зразках славного минулого, вшанування героїв Великої Вітчизняної війни, вивчення культурної спадщини народу. Системний підхід до організації учнівського самоврядування характеризується тим, що воно охоплює усі сфери життєдіяльності школи: навчально-виховну, науково-дослідну, спортивно-оздоровчу роботу, відпочинок, дозвілля, участь у суспільно-громадському житті.
Члени д/о «Джерельце» є учасниками різноманітних патріотичних акцій: «Пам’ять», «Дай руку першокласнику», «Школа – наш рідний дім», «Наша турбота – пам’ятним місцям», «Ветеран живе поруч», «Діти - дітям» та ін. Це і допомога дітям-інвалідам та людям похилого віку, серед яких ветерани-педагоги, та ветерани війни, які проживають у мікрорайоні школи, це і постійна підтримка вихованців дитячого притулку, який розташований поряд зі школою.

У 2010-2011 навчальному році наші учні стали переможцями міського етапу Всеукраїнської експедиції учнівської молоді «Моя Батьківщина - Україна». Традицією стала щорічна участь наших учнів у міських заходах, таких як: конкурс-огляд дитячої художньої самодіяльності «Моє Придніпров’я», виставка декоративно-прикладного мистецтва «Знай і люби свій край», фотоконкурс «Рідне місто моє», патріотично – спортивна гра «Козацькими стежками» та багато інших. 


На базі початкової школи успішно і цікаво для дітей реалізується міська програма «Подорож в країну РІД». Діти подорожують країною Радості і Добра, вивчаючи побут, звичаї та традиції свого народу, календарно – обрядові свята, досліджують разом з батьками свій родовід, зустрічаються з цікавими людьми, мандрують по семи кольорах веселки, залишаючи на кожному згадку про себе – добру і корисну справу.   

  6 років у школі діє євроклуб «Єдність». Його учасники беруть участь у пошуковій роботі, виступають ініціаторами та організаторами шкільних Днів Європи, проводять анкетування, заочні подорожі, круглі столи, висвітлюють свою діяльність у шкільній газеті, співпрацюють з позашкільними закладами та міською дитячою організацією МДО ДІМ. Важливим напрямком роботи клубу є впровадження проектної діяльності. Одним з найцікавіших став проект «20 років об’єднання Німеччини», який увійшов у п’ятірку кращих інноваційних заходів шкільних євроклубів області, і представників нашої школи було запрошено до обласного дитячо – юнацького центру міжнародного співробітництва «Колобок» на всеукраїнський семінар-практикум. 


Велике значення ми приділяємо роботі з батьками, залучаємо їх до співпраці, адже вони – головні природні вихователі і найперше відповідають за своїх дітей. Червоною ниткою проходить зв’язок поколінь дітей і батьків. Тому, нами було визначено напрямки співпраці відповідно до розроблених в школі програм «Здорова дитина – щаслива родина» (оздоровча робота), «Шляхом до майбутнього» (профорієнтаційна робота), «Милосердя» (допомога соціально незахищеним родинам), «Дозвілля» (проведення шкільних конкурсів, фестивалів).
Основну роботу з батьками школа проводить через батьківські об'єднання, такі як: піклувальна рада школи, батьківські комітети та батьківський клуб «Наша родина». Важливу роль педколектив надає педагогічній просвіті батьків. Вже декілька років у школі працює батьківський клуб «Наша родина». На його засіданнях, які проходять по секціях, проводяться тренінги, моделювання ситуацій, відкриті діалоги, бесіди. Перед батьками виступають лікарі, представники відділу у справах сім’ї та молоді, служби зайнятості, бібліотекар школи, психолог. Педагогічний колектив школи ставить своїм за­вданням дати батькам глибокі знання педагогіки та психології виховання, пропагувати кращий досвід виховання дітей у сім'ї.
Виходячи із завдань і програм експериментальної діяльності, ми прагнемо залучати батьків до заходів з усіх напрямків виховної роботи:
v     спортивне свято «Мама, тато, я – спортивна сім’я»
v     день туризму
v     Велика шкільна спартакіада
v     Фестиваль талантів «Зорепад»
v     Конкурс талантів «Зоряний дощик»
v     Свято Останнього дзвоника
v     Випускний вечір
v     Патріотично-спортивна гра «Козацькими стежками»
Цикли тематичних виховних заходів
v     «Мати – берегиня роду»,
v     «Скарби бабусиної скрині»,
v     «З родини йде життя людини» та багато ін.


Іван Огієнко закликав: "Бережімо все своє рідне, бережи, щоб не забути народу, з якого ти вийшов. Бережіть свою віру, звичаї, свою мову, і тим збережете національну істоту свою".
Збагачуючи душу дитини, перекладаючи в неї те, що ми отримали у спадок, ми прагнемо виростити покоління, яке продовжить наш добрий український рід.